Onder de kap bij Kernel

door Peter van Leeuwen

11 september 2019

Lichtten we vorige week al een tipje van de sluier, deze keer nemen we een uitgebreidere kijk onder de kap, bij Kernel. Aan de hand van onderstaande Q&A die eerder verscheen in Marketing Tribune.

Wat is Kernel precies? Waarom als extra dienst?

Wat Windows of macOS voor laptops is, of een browser voor online, is Kernel voor digitale marketing. Het is een compleet en uitbreidbaar besturingssysteem voor onder meer mediaplanning, Google Ads- & salesactivatie-scripting, attributie-analyse en geautomatiseerde ad copy.

Een platform zogezegd met meerdere ijzers in het vuur. Ontstaan vanuit de praktijk van Adeptiv agencies Searchresult en Yourzine, bijeengebracht onder de vlag van Kernel.works – waar het nu opzichzelfstaand aangeboden wordt, om naast de grote adverteerders ook relatief kleinere MKB+opdrachtgevers te kunnen bedienen.

Wat is de meerwaarde voor marketing?

Kernel zorgt ervoor dat een zo groot mogelijk aandeel van het marketing/mediabudget naar marketing en media gaat en niet naar tooling.

Een voorbeeld? Veel bedrijven willen wel starten met conversie-attributie en op termijn zelf met datascience aan de slag, maar er is geen gemakkelijke manier om in te stappen zonder (honderd)duizenden euro’s te investeren. Kernel verlaagt die drempel met een API die attributie op de database van de adverteerder toepast en direct toepasbaar maakt.

Ander voorbeeld? Bij veel bedrijven leeft de vraag hoe je met digitale media een merk kunt bouwen. Het merkoptimalisatie-algoritme van Kernel berekent hiervoor de meest optimale budgetverdeling; waardoor het impactverhogingen tot 60% op het volledige digitale merkbudget weet te realiseren.

Hoe is de vraag ontstaan? Vroeg de marketeer hier specifiek om?

Kernel is ontstaan vanuit de wens om operationele marketingtaken waar mogelijk te automatiseren, campagnes te optimaliseren en besluitvorming te ondersteunen. Het centrale woord daarbij is schaalbaar. Schaalbaarheid en de uitbreidbaarheid van het systeem zorgt ervoor dat het tegen zo laag mogelijke kosten maximale impact voor klanten bewerkstelligt.

Kernel is bewust als losse entiteit neergezet om ervoor te zorgen dat de software ook gebruikt kan worden bij bijvoorbeeld inhousing. En het voorziet in de wens om de data zoveel mogelijk bij organisaties zelf te houden.

Wat is tot nu het resultaat van Kernel? Hoe ziet de ontwikkeling ervan uit? Hoeveel mensen zijn er met Kernel intern bezig en om welke functies gaat het?

Het besturingssysteem bestaat nu 7 maanden en heeft inmiddels enkele tientallen van de top 100 adverteerders in Nederland aangesloten op verschillende onderdelen ervan. Kernel heeft gekozen voor een driedeling van het systeem in Brand Building, Balancing en Sales Activation, maar je kunt ook losse componenten (zoals Amplifier voor Google Ads, of Advantiv voor digitale mediaplanning) afnemen.

Door de grote belangstelling ligt de nadruk nu op doorontwikkeling. Een groeiend team van twaalf man, datascientists, backend & frontend developers en solution architects, is daar dagelijks mee aan de slag.

Om te zien waar ze mee bezig zijn, en wat ze zoal opleveren aan nieuwe mogelijkheden, zie https://kernel.works/

 

Geschreven door

Peter van Leeuwen

Head of Kernel

When the facts change, I change my mind

© 2019 Yourzine / Yourzine is ISO:9001 en ISO:27001 gecertificeerd