Deepfake app ZAO zorgt voor nieuwe privacyrel

door Gerrit van Leeuwen

3 september 2019

 

 

De ZAO face-swapping app is in korte tijd een regelrechte hit geworden onder Chinese consumenten. Binnen 24 uur is het de meest gedownloade app van China. En dat niet alleen. Tegelijkertijd is er net zoals een aantal weken geleden in Europa een flink tegengeluid te horen. ZAO zou net als het van origine Russische FaceApp weinig op hebben met privacy van consumenten.

Wat is ZAO nu eigenlijk?

Chinese consumenten kunnen in de ZAO app een foto van zichzelf uploaden en door middel van een Artificial Intelligence (AI) engine wordt deze foto gerenderd in een selectie van verschillende videobestanden. De Chinese gebruiker speelt vervolgens zelf de hoofdrol in deze reeds bestaande video’s. En dat in een tijdsbestek van enkele seconden na het uploaden. In onderstaand voorbeeld transformeerde de gebruiker binnen acht seconden in Leonardo DiCaprio. Het is een van de beste vormen van ‘deepfake’ die we tot dusver op deze schaal hebben kunnen ervaren:

Leuk…. maar wat is dan het probleem?

Niet zozeer de technologie, ook al stelt die mensen in staat het ook te misbruiken, maar het privacy statement van ZAO doet veel stof opwaaien. In het statement staat letterlijk dat ZAO het onherroepelijke, eeuwigdurende, overdraagbare en herlicentieerbare recht heeft de beelden gratis te gebruiken, aan te passen en te distribueren. Iets dat zelfs voor Chinese consumenten een brug te ver is. En dat zegt wel iets. De Chinese overheid ontwikkelt zelf namelijk een systeem om zoveel mogelijk persoonsgegevens van burgers te verzamelen, onder andere odor controle op hun webgedrag maar ook door alle camera’s uit te rusten met gezichtsherkenningssoftware.

Hoe nu verder?

Er is een ware storm aan kritiek vanuit Chinese consumenten gekomen. Om die reden heeft messaging platform en techgigant WeChat al links naar de ZAO app geblokkeerd. De vraag is of ook de Chinese overheid zich in deze discussie gaat mengen. De komende dagen, weken zal duidelijk worden of ZAO een one day fly was of structureel voet aan de grond kan krijgen. Misschien zelfs wel hier in Europa zoals FaceApp. Het al dan niet aanpassen van het privacy statement en daarmee meer controle voor consumenten op hun eigen data zal daar ongetwijfeld een belangrijke rol in gaan spelen.

Geschreven door

Gerrit van Leeuwen

Head of CX & Analytics

“What keeps me going is goals.” - Mohammed Ali

© 2019 Yourzine / Yourzine is ISO:9001 en ISO:27001 gecertificeerd