Amazon.nl – 1 maand live in Nederland

door Eric-Jan Dijks

10 april 2020

Op 10 maart 2020 werd de vernieuwde versie van amazon.nl gelanceerd in Nederland. Consumenten kregen hiermee toegang tot 100 miljoen producten, dit is ruim 4x het assortiment van Bol.com (22 miljoen artikelen). Het aanbod van Amazon.nl bestaat onder andere uit merken zoals Samsung, Bose, Mattel, Hasbro, Lego en Bosch, maar ook Philips. Hoe staat amazon.nl ervoor 1 maand na lancering? Zijn Nederlandse consumenten al klant geworden of kiest men toch voor de traditionele retailer? Searchresult onderzocht de huidige status.

Url’s in Google

Amazon.de domineert veel Google zoekresultaten in Duitsland. Op het moment van schrijven zijn er +/- 58 miljoen url’s van Amazon.de in Google.de geïndexeerd. In Google.nl zijn er 1.3 miljoen url’s van Amazon.nl geïndexeerd. In theorie zullen dus nog veel producten niet in Google staan. Tevens is de zogenaamde autoriteit van amazon.nl nog erg laag en hierdoor zal Google in eerste instantie amazon.nl (nog) niet consistent in de top 5 tonen. Dit is naar verwachting slechts een kwestie van tijd.

Aantal categorieën Amazon.nl vs Amazon.de

Momenteel bevat Amazon.nl ongeveer 85 categorieën. Amazon.de bevat daarentegen ruim 200 categorieën. Opvallend is het feit dat Amazon.nl flink achterloopt met diensten en producten van Amazon zelf, zoals Amazon Fire, Alexa, Kindle en Handmade. Naar verwachting zullen deze producten ook niet lang op zich laten wachten in Nederland.

Eerste televisiereclames Amazon Prime

Amazon.nl is onlangs in Nederland begonnen met het adverteren op televisie en in bushokjes. Op dinsdag 31 maart werd bijvoorbeeld een reclame voor Amazon Prime – de streamingdienst van Amazon – rondom de Covid-19 persconferentie getoond. Amazon Prime wordt gelanceerd voor €2,99 per maand. Normaal gesproken kost dit abonnement +/- €10,- per maand. Met een flinke korting van 70% probeert Amazon Nederlandse consumenten te trekken. Naast de Amazon Prime Video, krijg je toegang tot gratis én snelle verzending, Twitch Prime en Amazon Photos. Langzaam maar zeker wordt Amazon meer zichtbaar in Nederland.

Prijsverschil Amazon.nl ten opzichte van Nederlandse aanbieders

Uiteraard is de grote vraag of Amazon.nl nu écht zo goedkoop is als men suggereert. Op basis van een willekeurige steekproef met 5 producten zijn er grote verschillen te zien. Het loont dus nog steeds voor consumenten om ook via Google naar producten te zoeken en te vergelijken. Amazon zal uiteindelijk proberen om grote Nederlandse merken te strikken als Vendor seller. Hiermee krijgt Amazon de mogelijkheid om producten in te kopen en zelf te verkopen via Amazon. Vanzelfsprekend zal Amazon verwachten (eisen) dat de inkoopdeals zeer scherp zullen zijn.

Waarom zullen Nederlandse consumenten Amazon.nl gaan gebruiken?

Klantenservice:

Nederlandse bedrijven zoals Coolblue en Bol.com hebben service hoog in het vaandel staan. Consumenten zijn vertrouwd met deze bedrijven en durven er hun geld uit te geven. Eventuele ongemakken worden immers razendsnel verholpen.

Amazon heeft wereldwijd een zeer goede reputatie op het gebied van service. De klant is koning en heeft altijd gelijk. Verkooppartners die niet goed presteren, worden zonder pardon van het platform gegooid en ongemakken worden ook bij Amazon razendsnel verholpen. Kortom, hier doet Amazon niet onder voor bijvoorbeeld Coolbue of Bol.com.

Prijs:

Op verschillende internationale marketplaces van Amazon wordt flink geconcurreerd op prijs. Verkooppartners doen er vrijwel alles aan om de zogenaamde buy-box te winnen en hierdoor wordt er flink ingeleverd op marges. Voor de consument betekent dit automatisch dat, naarmate er meer verkooppartners komen, de prijzen zullen dalen.

Amazon doet zelf ook nog een duit in het zakje met hun eigen Amazon Basics lijn. Dit zijn private label producten van Amazon zelf, die verkocht worden voor zeer lage prijzen. Ondertussen heeft Amazon +/- 7.000 Amazon Basics producten, van whiteboards tot koffiefilters.

Amazon services:

Het grote voordeel van Amazon zijn de services die het in portfolio heeft. De marketplace is slechts één van deze services. Er zijn maar liefst 71 services, waaronder Amazon Alexa, Amazon Prime Video en Amazon Web Services. Een interessante service binnen het portfolio is Amazon Business. Bedrijven zoals Uber hebben een ‘eigen’ Amazon portal waar medewerkers direct producten kunnen aanschaffen. Hiermee kunnen bedrijven een eigen inkoopomgeving opzetten met zeer interessante prijzen én binnen de vertrouwde omgeving van Amazon.

Langzaam maar zeker zet Amazon voet op Nederlandse bodem. Consumenten worden gelokt met kortingen en naar verwachting zal de invloed de komende tijd sterk groeien. Voor bedrijven is het belangrijk om zo snel mogelijk op Amazon.nl zichtbaar te zijn. Momenteel is er nog weinig concurrentie en daardoor zijn goede posities relatief snel te behalen. Een klassiek voorbeeld van het “first mover advantage”.

Lees ook: Marketplaces en e-commerce in tijden van crisis: Covid-19

Geschreven door

© 2019 Yourzine / Yourzine is ISO:9001 en ISO:27001 gecertificeerd